شعر های باران خورده

دفتر خاطرات من

علائم سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

علی رغم ناراحتی هایی که به خاطر IBS ایجاد می شود، این شرایط معمولا به عوارض جدی و حاد منجر نمی گردد.

درمان خاصی برای IBS وجود ندارد.

حالات احساسی و عاطفی نقش مهمی در IBS دارد.

کاهش مصرف الکل می تواند نشانه های موجود را تسکین ببخشد.

مستثنی کردن غذاهایی که باعث ایجاد گاز می شود می تواند نشانه ها را بهبود ببخشد.

نشانه های سندرم روده تحریک پذیر:

رایج ترین نشانه هایی که در این افراد دیده می شود عبارت است از:

تغییر در عادت های اجابت مزاج

درد شکمی و گرفتگی شکم. اغلب بعد از اجابت مزاج تسکین پیدا می کند

بعد از رفتن به دستشویی، بیمار ممکن است احساس کند روده کاملا خالی نشده است.

گاز اضافی

عبور مخاط از رکتوم

نیاز ضروری و اورژانسی به دستشویی

تورم یا نفخ در شکم

بیشتر نشانه ها بعد از خوردن غذا بدتر می شوند. عموما دوره های عود ۲ الی ۴ روز طول می کشند و سپس نشانه ها بهبود پیدا می کند یا کاملا برطرف می شود. نشانه ها و علائم مرتبط با IBS از بیماری به بیمار دیگر متغیر است.

این نشانه ها اغلب شبیه نشانه های بیماری ها یا شرایط دیگر هستند. IBS ممکن است نشانه هایی را در بخش های بدن ایجاد کند.

این نشانه ها شامل موارد زیر است:

-ادرار مکرر

-تنفس بد

-سردرد

-درد عضلات یا مفاصل

-خستگی دائم

-درد به هنگام برقراری رابطه جنسی

-عادت ماهیانه نامنظم

-اضطراب و افسردگی نیز ممکن است در این افراد دیده شود زیرا چنین شرایطی باعث ایجاد نارحتی و خجالت می شود.

 

علل سندرم روده تحریک پذیر:

هنوز متخصصان در مورد علل این بیماری مطمئن نیستند. با اینحال آن ها می دانند که این شرایط مسری نیست و باعث ابتلا به سرطان نمی شود.

متخصصان بر این باورند که فاکتورهای زیر ممکن است در ابتلای افراد به IBS دخیل باشد:

-فاکتورهای غذایی

-فاکتورهای محیطی همچون استرس

-فاکتورهای ژنتیکی

-هورمون ها

-سیستم عصبی مرکزی که به درستی سیستم گوارش را کنترل نمی کند

-اندام های گوارشی که بیش از حد به درد حساس اند

-پاسخ غیر معمول به عفونت

-عضلاتی که برای حرکت غذا مورد استفاده قرار می گیرند و به درستی کار نمی کنند.

 

حالات روحی و روانی: شواهد نشان می دهد فاکتورهای روانی و عاطفی می تواند نقش بزرگی در سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد. افرادی که تجربیات تلخی و دشواری داشته اند بیشتر از سایرین در معرض توسعه IBS قرار دارند.

محرک های سندرم روده تحریک پذیر (IBS):

غذا و رژیم غذایی:

تعداد زیادی از افراد مبتلا به IBS دریافته اند که نشانه های آن ها بعد از مصرف محصولات خاصی همچون شکلات، شیر یا الکل بدتر می شود و باعث ایجاد اسهال یا یبوست می گردد. ناراحتی و نفخ ممکن است به خاطر مصرف برخی از میوه و سبزیجات و نیز نوشابه ایجاد شود. محققان در مورد نقش حساسیت های غذایی یا عدم تحمل برخی از مواد در IBS مطمئن نیستند.

محرک های غذایی رایج که باعث نفخ یا گرفتگی می شوند عبارتند از:

غذاهایی همچون حبوبات، کرفس ، پیاز، هویج، کشمش، موز، زردآلو، آلو، کلم بروکسل، چوب شور و نان شیرینی حلقوی که باعث ایجاد نفخ می شوند.

-محصولات لبنی

-آدامس های عاری از قند

-برخی از شکلات ها

-محصولاتی که کافئین دار هستند.

 

ادامه مطلب در پست بعدی 

 

منبع : مشرق نیوز

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

باورهای اشتباه درباره‌ی بیماری بواسیر یا هموروئید

باورهای اشتباه و رایج درباره‌ی بیماری بواسیر یا هموروئید

باورهای اشتباه و رایج درباره‌ی بیماری بواسیر یا هموروئید

هموروئید یا بواسیر یکی از انواع بسیار شایع بیماری های مقعدی است، این عارضه به تورم و گشاد شدن عروق این ناحیه گفته می شود. هموروئید را می توان به عنوان بیماری نسل جدید معرفی کرد، زیرا یکی از علت اصلی آن مصرف غذاهای فاقد فیبر کافی و عدم فعالیت می باشد. این عارضه همراه با علائمی مانند درد، سوزش، خارش، خونریزی و … نمایان می شود. نکته ای که در رابطه با این بیماری مطرح است، باورهای غلط در مورد آن می باشد، ما در این مقاله قصد داریم به بازبینی حقایق بپردازیم تا بیماران مبتلا به بواسیر را در این مورد آگاه کنیم.

باور های اشتباه تغذیه ای

بواسیر از بیماری های گوارشی است که رابطه ای مستقیم با تغذیه فرد دارد، یعنی غذایی که می خورید می تواند بر روی عملکرد روده تاثیر گذاشته و منجر به بیماری هایی نظیر بواسیر گردد.

تاثیر رژیم غذایی بر بواسیر یا هموروئید

همان طور که گفتیم بواسیر از بیماری های گوارشی است و مهمترین عامل آن نیز یبوست شناخته می شود. پس رابطه ای مستقیم با بواسیر دارد. در واقع می توان گفت رژیم غذایی کم فیبر و مصرف کم مایعات موجب یبوست می شود. در نتیجه برای درمان بواسیر لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به جای مصرف غذاهای آماده و کم فیبر، مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر را جایگزین کنید.

تاثیر غذاهای تند بر روی بواسیر یا هموروئید

تا به حال هیچ رابطه ای مابین مصرف غذاهای تند و خونریزی از بواسیر کشف نشده است و این تصور نیز اشتباه است. همچنین در رابطه با خونریزی باید بگوییم، معمولاً بواسیر زمانی دچار خونریزی می شود که عروق دچار ترومبوزه یا بیرون زدگی شوند. در این حالت در اثر دفع این عروق آسیب دیده و دچار خونریزی می شوند.

باور های اشتباه آماری

بواسیر یا همان هموروئید بیماری بسیار شایعی است که در حدود ۵۰% افراد برای یکبار هم که شده در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. این عارضه اغلب در اثر رژیم غذایی غلط و عدم تحرک کافی که به یبوست می انجامد، ایجاد می شود. بواسیر را می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از درمان های خانگی درمان نمود اما در صورتی که علائم شما بیش از یک هفته تداوم داشته و علارغم درمان های خانگی بهبود نیافته است، لازم است بدون احساس ترس یا خجالت برای درمان اقدام نمایید.

باور های اشتباه سنی

باور اینکه تنها عامل بروز این بیماری افزایش سن است کاملا غلط است. کهولت سن با تضعیف عروق و عضلات رابطه دارد اما تنها عامل بواسیر شناخته نمی شود. عوامل بسیار دیگر از جمله یبوست، عدم تحرک کافی، حمل و جا به جایی اشیاء سنگین و .. می توانند به عنوان عاملی برای بواسیر شناخته شوند. در نتیجه نمی توان گفت جوان تر ها به بواسیر مبتلا نمی شوند بلکه این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد.

باور های اشتباه در رابطه با تحرک

برخی افراد اعتقاد دارند، بیماران مبتلا به بواسیر باید از انجام ورزش پرهیز کنند در حالی که ورزش برای تمام بیماری ها از جمله بواسیر مفید است. یکی از عللی که بواسیر ایجاد میشود، عدم تحرک کافی است. از همین روی ورزش نه تنها مضر نیست بلکه بیماران می توانند با ورزش حرکات روده را بهبود بخشند و به درمان بیماری کمک کنند اما باید توجه داشته باشید ورزش های مناسب با این بیماری مانند پیاده روی، شنا و… که فشار زیادی به بدن وارد نمی کنند، انجام دهید. زیرا ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری، وضعیت را وخیم تر می کند.

باورهای اشتباه درباره‌ی روش‌های درمان

برخی افراد تصور می کنند تنها راه درمان بواسیر از جراحی است که کاملاً غلط است. درمان این بیماری با روش های مختلف و متعددی امکان پذیر است، که شامل روش های خانگی، دارویی و تهاجمی تر مانند جراحی و لیزر است. این بیماری در مراحل اولیه تنها با استفاده از درمان های خانگی بهبود می یابد. درمان جراحی تنها در مورد هموروئید های پیشرفته درجه ۳ و درجه ۴ کاربرد دارد که امروزه این نوع هموروئید ها نیز با استفاده لیزر به راحتی و بدون درد و خونریزی درمان می شوند.

باورهای اشتباه و رایج در مورد عوارض

هموروئید خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش میدهد ! این باور کاملاً اشتباه است. زیرا هیچ شواهدی مبنی بر رابطه سرطان و هموروئید کشف نشده است. تنها نگرانی که در این مورد وجود دارد این است که خونریزی ناشی از هموروئید با خونریزی ناشی از سرطان به اشتباه تشخیص داده شود که نتیجه آن دیر اقدام کردن برای درمان سرطان و پیشرفت آن است. از همین روی توصیه می شود در صورت تجربه هرگونه خونریزی غیر طبیعی با پزشک در این باره مشورت کنید.

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

آیا تبخال تناسلی خطرناک است ؟

مشخصات تبخال تناسلی (Genital Herpes) چیست؟

تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه و با تمایل به بهبودی و بازگشت مجدد مشخص می‌گردد. عامل عفونی اصلی تبخال‌ها ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می‌باشد. نوع یک این ویروس منجر به تب‌خال لب و دهان (Orolabial) و نوع ۲ آن موجب تب ‌خال تناسلی (genital) می‌گردد. مشخصه‌ هر دوی این بیماری‌ها تاول‌های کوچک و دردناک بر روی‌ پوست و غشاهای مخاطی است. تبخال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انتقالی از طریق رابطه جنسی در آمریکا می‌باشد.
 
میزان شیوع هرپس تناسلی در سراسر جهان بین 65٪ تا 90٪ می‌باشد و این در حالی است که بسیاری از افراد مبتلا به عفونت هرپس تناسلی نمی‌دانند که حامل ویروس می‌باشند. زیرا بیشتر مبتلایان یا علائم ندارند یا علائم خفیفی را احساس می‌کنند.
 
 

محل‌های بروز تبخال تناسلی در زنان و مردان

این بیماری ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شود این نوع تبخال می‌تواند علائم بالینی داشته باشد و یا به صورت مخفی بماند.
  • در خانم‌ها محل ظاهر شدن نشانه‌های بیماری، واژن و دهانه رحم است در حالیکه پس از بازگشت بیماری، زخم‌ها در واژن، پوست اطراف مقعد،‌ پاها و باسن ایجاد می‌شود.
  • در مردان، آلت تناسلی محل بروز زخم‌های تبخال تناسلی است. همچنین کسانی‌که رابطه جنسی غیرمعقول از راه مقعد دارند احتمال بروز این تبخال در اطراف مقعد نیز وجود دارد.
  • تبخال‌ها ممکن است در سایر نقاط دستگاه تناسلی اطراف مقعد و دهان زن و مرد، برحسب رفتار جنسی آن‌ها ایجاد شود.

 

 

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

  • افزایش احتمال ابتلا به ایدز: در افراد دچار تبخال تناسلی، خطر عفونت HIV بیشتر است. یک دلیل برای این مسئله آن است که ترک‌ها و شکاف‌های در پوست که از عود بیماری ناشی می‌شوند، شکاف‌هایی را به وجود می‌آوردند که از طریق آن‌ها HIV می‌تواند وارد بدن شود.
  • انتقال بیماری به جنین: تبخال در بانوان در زمان بارداری می‌تواند بسیارخطرناک باشد؛ به ویژه برای افرادی که اولین بار دچار این بیماری شده‌اند (تبخال اولیه معمولاً شدید است) این ویروس می‌تواند باعث عفونت در جنین گردد. همچنین در زمان زایمان اگر فرد تبخال داشته باشد زایمان باید حتماً به روش سزارین انجام شود و مادر تحت درمان ضد ویروس قرار بگیرد.

 

 

درمان تبخال با استفاده از داروهای ضد ویروسی

 داروهای ضد ویروس متعددی هستند که برای درمان تبخال مورد استفاده قرار می گیرند از جمله:
  • aciclovir (آسیکلوویر)، valacyclovir ، famciclovir و penciclovir.
  • داروهای ضدویروس ممکن است دفع بدون علامت ویروس را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که در بیمارانی که تحت درمان ضد ویروسی قرارندارند، دفع بدون علامت HSV-2 در 20 درصد از روزهای سال رخ می‌دهد در مقابل در بیمارانی که درمان ضد ویروسی دریافت می‌کنند این میزان 10٪ از روزهای سال است؛ به عبارت دیگر درمان سرکوبگرانه ضدویروسی این خطر را 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین داروهای ضد ویروسی می‌توانند فرکانس، طول مدت و شدت شیوع بیماری را نیز کاهش دهند.

 

 

منبع : ستاره

 
+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

فیستول واژن

فیستول سوراخ یا شکافی است که بین دو عضو در بدن یا یک عضو از بدن و پوست ایجاد می‌شود. بنابراین به فیستولی که در دیواره‌ی واژن ایجاد شود،‌ فیستول واژن می‌گویند. این فیستول می‌تواند ما بین واژن و قسمت‌های دیگر بدن ایجاد شود که بسته به این موضوع انواع مختلفی از آن وجود دارد:

فیستول وسیکو واژینال (vesicovaginal fistula): یا فیستول مثانه به واژن: همانگونه که از اسم آن مشخص است، این فیستول ما بین واژن و مثانه ایجاد می‌شود.

فیستول رکتوواژینال (rectovaginal fistula): در این نوع، سوراخ مابین واژن و رکتوم (به قسمت انتهایی روده‌ بزرگ رکتوم گفته می‌شود.) بوجود می‌آید.

فیستول کولو واژینال (colovaginal fistula): شکاف ایجاد شده در این بیماری مابین واژن و کولون (قسمتی از روده‌ی بزرگ) می‌باشد.

فیستول انترو واژینال (enterovaginal fistula): اگر سوراخ ایجاد شده در اثر این بیماری مابین واژن و روده کوچک باشد به آن فیستول انترو واژینال گفته می‌شود.

 

علت فیستول واژن چیست؟

چرا این بیماری بوجود می‌آید؟ این بیماری با نوعی آسیب در بافت واژن شروع می‌شود و ممکن است پس از سال‌ها سر باز کند و علائم آن مشخص شود. با این حال این بیماری می‌تواند پس از هر یک از موارد زیر بروز کند:

-جراحی دیواره‌ی پشت واژن، پرینوم، مقعد یا رکتوم (انجام عمل هیسترکتومی اغلب با فیستول وسیکو واژینال همراه خواهد بود.)

-انجام عمل پرتو درمانی برای درمان سرطان در اعضای لگن

-قرار گرفتن در معرض بیماری‌های التهابی روده همانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و دیورتیکولیت

-شکاف عمیق ایجاد شده در پرینوم پس از انجام زایمان طبیعی

 

علائم فیستول واژن چیست؟

این بیماری بدون درد می‌باشد ولی باعث نشت ادرار و یا ورود تکه‌های مدفوع در واژن می‌گردد که به آن بی‌اختیاری گفته می‌شود و کنترل آن از دست شما خارج می‌باشد. اگر شما به فیستول وسیکو واژینال مبتلا شده باشید، اغلب نشت و خروج مایع از واژن در شما دیده خواهد شد. اگر شما به فیستول رکتوواژینال، کولو واژینال یا انترو واژینال دچار شده باشید، احساس بوی بد واژن و خارج شدن باد از واژن از علائمی می‌باشد که ممکن است آنرا مشاهده کنید. ناحیه‌ی تناسلی زخم و آلوده از دیگر علائم این بیماری می‌باشد. در مناطقی که زنان از امکانات بهداشتی محروم هستند بروز این بیماری شایع‌تر است. معمولا پس از زایمان‌هایی که نوزاد به خوبی در مسیر واژن قرار نمی‌گیرد زنان در عضوهایی از بدن خود نظیر واژن، مثانه و رکتوم بشدت دچار آسیب می‌شوند و این خود باعث بروز فیستول می‌شود.

 

راه های درمان فیستول واژن چیست؟

اگر شما به این بیماری دچار شده باشید، به احتمال زیاد برای درمان به جراحی نیاز خواهید داشت. قبل از انجام عمل جراحی، پزشک فیستول را بررسی می‌کند تا تشخیص دهد که بافت بوجود آمده سالم می‌باشد یا در ابتدا به درمان نیاز دارد. پس از انجام عمل جراحی، توصیه‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید و در صورت بروز عفونت، تب کردن و ایجاد حساسیت به پزشک خود مراجعه نمائید

 

منبع : ستاره

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

چند روش درمان خانگی شقاق

شقاق که با نام علمی فیشر مقعدی هم شناخته می شود یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است. این بیماری بر اثر ایجاد یک ترک یا شکاف طولی مشخص در پوست یا غشای اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این ترک ممکن است در اثر عوامل متعدی به وجود بیاید که از شایع ترین آنها می توان به یبوستاشاره کرد.
یبوست زمانی به وجود می آید که آب بدن کم می شود و میزان حرکات روده ها کاهش می یابد . در نتیجه مدفوع به شدت خشک و سفت می شود و دفع آن بسیار سخت می شود .  در چنین مواقعی فرد در حین اجابت مزاج برای دفع مدفوع فشار زیادی به خود وارد میکند و مدت طولانی تری در دستشویی می نشیند ، در نتیجه ی این فشار و زود زیاد ، پوست و غشای دیواره ی مقعد بر اثر خروج مدفوع سخت و سفت به شدت آسیب می بیند و ممکن است دچار کشیدگی و پارگی شود . در نتیجه فرد به شقاق دچار می شود .
شقاق بیماری مهلک و کشنده ای نیست ولی اگر تحت درمان قرار نگیرد میتواند عوارض متعددی برای فرد ایجاد کند که ابتلا به کم خونی و فقر آهن یکی از اینهاست .

 

 

  • آب : معجزه ی این ماده در درمان بسیاری از بیماری ها به اثبات رسیده است . اگر شقاق دارید یا مستعد ابتلا به آن هستید سعی کنید در طول روز ۸ الی ۹ لیوان آب بنوشید . آب دشمن یبوست است و از بروز آن جلوگیری می کند . این روش درمانی از کلیدی ترین روش های درمان خانگی شقاق به حساب می آید .
  • منابع غنی از فیبر: فیبر برای داشتن یک دستگاه گوارش سالم لازم و ضروری است . استفاده از رژیم غذایی حاوی منابع غنی از فیبر تاثیر بسیار زیادی در حرکات منظم روده ها و جلوگیری از ایجاد یبوست دارد . میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و آجیل از غنی ترین منابع فیبر می باشند .
  •  
+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

سرطان روده بزرگ یا پولیپ چیست؟

سرطان روده بزرگ(که همچنین به نام‌های سرطان کولون، سرطان رکتوم یا چنگار روده بزرگ نیز شناخته می‌شود) به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) گفته می‌شود. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند (متاستاز) یا در آن‌ها تکثیر یابند. نشانه‌ها و علائم این بیماری می‌تواند شامل مواردی همچون خون در مدفوع (هماتوشزی)، تغییر در حرکات روده، کاهش وزن و خستگی همیشگی باشد.

سرطان روده بزرگ و مقعد (کولورکتال) چگونه توسعه می یابد؟

معمولا سرطان روده بزرگ به عنوان "پولیپ" که یک اصطلاح غیر تخصصی است توصیف می شود. پولیپ ها اغلب غیر سرطانی هستند اما برخی از آنها می توانند سرطانی نیز باشند.

دو نوع از رایج ترین پولیپ هایی که می توانند در روده بزرگ و مقعد بروز کنند عبارتند از:

  • هیپرپلاستیک و پولیپ های التهابی: معمولا این گونه از پولیپ ها نشانه خطرناکی برای ابتلا به سرطان نیستند. با این حال پولیپ های هیپرپلاستیک بزرگ (به ویژه اگر در راست روده باشند) ممکن است خطرناک باشند و باید به طور کامل از بین بروند.
  • آدنوم و یا پولیپ آدنوماتوز: این نوع پولیپ اگر درمان نشود می تواند به سرطان روده بزرگ تبدیل شود.

اگرچه بیشتر پولیپ های روده بزرگ سرطانی نمی باشند اما تقریبا تمامی سرطان های روده بزرگ و مقعد از یک چنین پولیپی آغاز می شوند.

ممکن است سرطان روده بزرگ از سلول های غیر طبیعی موجود در جداره روده بزرگ و راست روده به وجود بیاید. این سلول های غیر طبیعی را دیسپلازی می نامند و معمولا در افرادی که به برخی از بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، مشاهده می شود.

عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معقد چه چیزهایی هستند؟

در حالی که تمام افراد می توانند به این سرطان مبتلا شوند اما این سرطان در بین افراد بالای ۵۰ سال شایع تر است. عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ عبارتند از:

  • سابقه شخصی و یا خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ و یا پولیپ
  • رژیم های غذایی شامل مقدار بسیار بالای گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده
  • بیماری های التهابی روده (مانند کولیت اولسراتیو و یا کرون)
  • چاقی
  • شرایط ارثی مانند پولیپ آدنوماتوز خانوادگی
  • سیگار کشیدن
  • عدم فعالیت بدنی
  • مصرف زیاد الکل
  • دیابت نوع ۲

علائم سرطان روده بزرگ و مقعد (کولورکتال) چه چیزهایی هستند؟

متاسفانه ممکن است سرطان روده بزرگ بدون علائم خاصی به بیمار حمله کند. بنابراین اگر در معرض عوامل خطرزا برای این سرطان قرار دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

علائم سرطان روده بزرگ و مقعد عبارتند از:

  • تغییرات مداوم در اجابت مزاج (مانند یبوست و اسهال)
  • وجود خون بر و یا در مدفوع
  • شکم درد
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • کم خونی

اگر در روده بزرگ پولیپ به وجود بیاید چه اتفاقی می افتد؟

اگر در روده بزرگ شما پولیپ به وجود بیاید، باید برداشته شده و برای انجام آزمایش های دقیق تر به آزمایشگاه فرستاده شود. بعد از انجام آزمایش و تعیین نوع پولیپ، میزان پیگیری شما و تعداد دفعات و فاصله های زمانی مراجعه به پزشک برای انجام معاینات بیشتر به شما گفته می شود.

درمان سرطان روده بزرگ و مقعد چگونه است؟

اکثر پولیپ های روده بزرگ در طول یک کولونوسکوپی معمولی برداشته می شوند و برای انجام بررسی های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شوند. سرطان ها و آدنوم های بزرگ تر به کمک عمل جراحی برداشته می شوند. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی می تواند آن را درمان کند. سرطان های پیشرفته تر روده بزرگ ممکن است بسته به شرایط شما نیازمند استفاده از روش های درمانی مختلفی شود. این روش های درمانی می توانند شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی شوند.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ و مقعد چگونه است؟

به طور کلی داشتن یک سبک زندگی سالم شامل نکشیدن سیگار، داشتن ورزش منظم، حفظ وزن متعادل و داشتن یک رژیم غذایی با مقدار کمی گوشت قرمز و مقدار بالایی از سبزیجات و میوه ها بهترین راه برای پیشگیری از سرطان است.

 

منبع : ویکی پدیا ،شفاجو

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha